Η πόλη της Σιάτιστας, της πρωτεύουσας του δήμου Βοΐου, χαρακτηρίζεται από απαράμιλλη ομορφιά. Η αρχιτεκτονική της, τα γραφικά σοκάκια, τα μοναδικά αρχοντικά, οι βυζαντινές της εκκλησίες δίνουν την αίσθηση μιας άλλης εποχής.
Μέσα σ’ αυτό το ιδιαίτερο πολιτιστικό πλαίσιο εντάσσεται και το Εκκλησιαστικό Μουσείο της Ιεράς Μητροπόλεως Σισανίου και Σιατίστης, που προσφέρει στον επισκέπτη, μέσα από τα εκθέματά του, ένα ταξίδι στη βυζαντινή τέχνη.
Η συλλογή του Μουσείου περιλαμβάνει εικόνες από τον 16ο έως τον 19ο αι., ιερά άμφια, λειτουργικά σκεύη, ξυλόγλυπτα (ένα δείγμα εξαιρετικής τεχνικής της κατεργασίας του ξύλου) και βιβλία (χειρόγραφα και έντυπα). Όμως ποιος είναι ο λόγος που η Σιάτιστα αλλά και η ευρύτερη περιοχή της Μητροπόλεως παρουσιάζουν τόσο μεγάλη ανάπτυξη στον πολιτισμό; Την απάντηση θα πρέπει να την αναζητήσουμε στο παρελθόν, στις αρχαιότερες εικόνες της συλλογής του Μουσείου.
Ο 16ος αι. ήταν η περίοδος των πρώτων παραγγελιών από εργαστήρια τα οποία βρίσκονταν σε μη τουρκοκρατούμενες περιοχές. Οι επαφές των χορηγών και των δωρητών της Σιάτιστας με τον καλλιτεχνικό κόσμο που εργάζονταν στα Επτάνησα και τη Βενετία, υποβοηθούνταν από τις «ελεύθερες» εμπορικές συναλλαγές. Η αδιαμφισβήτητη ποιότητα των επιλεγμένων ζωγράφων οδηγεί στη διαπίστωση της πνευματικής καλλιέργειας των ανθρώπων που αναλάμβαναν να φέρουν σε πέρας τέτοιες παραγγελίες. Την περίοδο αυτή μπορεί να μην υπήρχε ο οικισμός της Σιάτιστας, όμως ο ευρύτερος επισκοπικός χώρος με έδρα το Σισάνι λειτουργούσε και είχε στη δικαιοδοσία του μια μεγάλη περιοχή με εκκλησίες και ενορίες και με άμεση εξάρτηση από την Αρχιεπισκοπή Αχρίδας.
Η σχέση και η εξάρτηση αυτή καταγράφηκε στους περισσότερους μεταβυζαντινούς ναούς της περιοχής. Η επιλογή συγκεκριμένων και ειδικών εικονογραφικών θεμάτων αποκάλυπτε την υποβόσκουσα πνευματική και καλλιτεχνική επιρροή.
Ιδιαίτερης σημασίας για την πόλη της Σιάτιστας είναι η παρουσία ορισμένων εικόνων κρητικής τεχνοτροπίας κατά τη διάρκεια του 16ου αι., οι οποίες πιθανόν ήταν παραγγελίες τοπικών αρχόντων. Στη συλλογή του Μουσείου δύο είναι οι εικόνες αυτές : η Παναγία η Οδηγήτρια και ο ύμνος «Επί σοι χαίρει». Η πρώτη είναι ανυπόγραφη και η τεχνοτροπία της παραπέμπει στα πρωιμότερα έργα της κρητικής τέχνης (αρχές 16ου αι.), ενώ η δεύτερη αποδίδει τον ύμνο που ψάλλεται στη λειτουργία του Μ. Βασιλείου μετά τον καθαγιασμό των Τιμίων Δώρων (τέλη 16ου αι.). Αρκετά στοιχεία συνηγορούν στην εκτίμηση ότι η ανυπόγραφη εικόνα είναι έργο του Γεωργίου Κλόντζα.
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
E-mail : info@imsiatistis.gr
Τηλέφωνα : 24650 21204 | 24650 21472
Ωράριο Λειτουργίας : 08:30 – 15:00